-
30 de junio y 7 de julio, 2018 – 19:00 h / Edificio Sabatini, Auditorio
Queerama. Daisy Asquith
Intervalo 15
Queerama reconstruye la historia de los movimientos LGTBIQ+ y de sus representaciones en el cine y en la cultura popular desde comienzos del siglo XX hasta hoy a partir del montaje de fragmentos de informativos, documentales y cine de ficción procedentes del ingente archivo fílmico del British Film Institute (BFI). La película atraviesa un conjunto polifónico de experiencias de diversidad sexual, que incluyen persecuciones públicas y condenas judiciales, criminalización y patologización, pero también liberación sexual, tácticas de visibilidad y orgullo, y conquista de derechos. La banda sonora de John Grant, Goldfrapp y Hercules & Love Affair complementa las imágenes y nos sumerge en la historia de las relaciones, deseos, miedos y expresiones de disidencia a la norma heterosexual.
-
3 de julio, 2018 – 18:00 h / Edificio Nouvel, Centro de Documentación
¿Archivo Queer?
Una activación
¿Archivo queer? es un proyecto de colaboración impulsado desde 2012 por el Museo Reina Sofía. A la investigación que realizaron, dentro del programa de Residencias de Investigación 2013-2014, Sejo Carrascosa, Lucas Platero, Andrés Senra y Fefa Vila, cuyo objeto fue pensar un archivo a partir de un cuestionamiento queer de los principios que rigen el archivo institucional clásico, se sumó el Centro de Documentación del Museo, cuyo equipo se ocupó de la recopilación de la documentación, las negociaciones con los activistas y su posterior catalogación e integración en las colecciones documentales del Museo.
En esta ocasión, el equipo del Centro de Documentación que participó en el proceso de recopilación y catalogación propone una visita comentada al archivo.
Aforo: 15 personas
Plazas agotadas
-
Miércoles 4 de julio, 2018 Sala de Protocolo, Nouvel
Voces situadas 2
Otros orgullos
Tras el primer encuentro del programa Voces situadas, celebrado el pasado mes de marzo, que ponía el foco en torno a los distintos feminismos actuales surgidos desde identidades diversas y hasta ahora poco visibilizados, este segundo foro reúne a representantes de colectivos que quieren diferenciarse críticamente de la convocatoria general, afirmándose ante los procesos de exclusión y normalización que, desde su punto de vista, domestican el desacuerdo con los patrones sexuales y de género dominantes.
Las voces de la periferia han sido particularmente activas en los últimos años en la contestación de un modelo de celebración que tiende a invisibilizar la diversidad y los problemas reales de la gran masa del colectivo LGTBQ que habita fuera de los centros metropolitanos. Entre los colectivos que participarán en este foro se encuentran el Orgullo Vallekano, el Orgullo Periférico y los Migrantes transgresorxs.
Participan:
Javier F. Bujarrabal y Silvia Hernández de Dios (Orgullo Periférico)
Francisco Godoy Vega y Kimmy/Leticia Rojas Miranda (Migrantes Transgresorxs)
José Alberto Castillo y Silvia Iturraspe (Orgullo Vallekano)En el marco de la serie:
Voces situadas
-
4, 5 y 6 de julio, 2018
“Hablo por mi diferencia”
Un recorrido LGTBIQ+ por la Colección
Miércoles 4 de julio 19:30 h
Jueves 5 de julio 19:30 h
Viernes 6 de julio 19:30 h
Punto de encuentro: conexión entre Edificio Sabatini y Edificio Nouvel, Planta 1El itinerario Hablo por mi diferencia es un recorrido por la España de la segunda mitad de la década de los setenta que desafiaba las convenciones morales del franquismo. Estas salas de la Colección centran su atención en la gestación de la contracultura y en la “Ley de peligrosidad y rehabilitación social” como detonante de la principal reivindicación política de esos años, convertida en símbolo de lucha por las libertades. Esta confrontación se visibilizó en manifestaciones muchas veces no exentas de polémicas por el espíritu transgresor de las acciones de protesta organizadas en las calles.
Algunos de los artistas que componen este recorrido guiado por la Colección desde una lectura en clave de la disidencia sexual se encuentran: Colita, Pedro Lemebel, Joaquín de Molina, Nazario, Ocaña, Manuel Quejido, Sergio Zevallos o Iván Zulueta, entre otros.

Held on 30 jun 2018
En el marco de las conmemoraciones de la revuelta de Stonewall, ocurrida en Nueva York el 28 de junio de 1969, el Museo Reina Sofía ha programado un conjunto de actividades (de debate, cine, visitas a la Colección y al ¿Archivo Queer?) que se inscriben en algunas líneas permanentes de trabajo del Museo sobre la disidencia sexual y los múltiples ejercicios de libertad que ponen en cuestión la norma heteropatriarcal.
Si la resistencia a la violencia institucional y la crítica de la norma fueron las estrategias centrales de los años ‘80-‘90 frente a los procesos de “normalización” de la homosexualidad y a la crisis del SIDA, los primeros años del nuevo siglo abren la posibilidad de inventar nuevas formas de subjetivación y de producción social desde la enunciación orgullosa de la diferencia. El conjunto de actividades reunidas a lo largo de esta semana articula, entonces, el rescate de memorias disidentes con los debates sobre la actualidad y las derivas futuras del movimiento LGTBIQ+, en pos de reivindicar los múltiples modos de vivir una sexualidad libre.
Esta serie de actividades se enmarcan en el conjunto de iniciativas anteriores tales como el programa Prácticas Críticas. Somateca (2012-2014), las Jornadas Crip-Queer. Cuerpos abyectos entrelazando vidas (2014), la proyección del documental Yes we fuck! (2015) o la performance The Touching Community (2017), con las que el Museo Reina Sofía aspira a participar en la construcción colectiva de un entramado de pensamiento, investigación e imaginación radical en torno al cruce entre lenguajes artísticos, pensamiento crítico y activismos LGTBIQ+.
Organised by
Museo Reina Sofía


Más actividades

Oliver Laxe. HU/هُوَ. Dance as if no one were watching you
Tuesday, 16 December 2025 – 7pm
As a preamble to the opening of the exhibition HU/هُوَ. Dance as if no one were watching you, film-maker Oliver Laxe (Paris, 1982) engages in conversation with the show’s curators, Julia Morandeira and Chema González, touching on the working processes and visual references that articulate this site-specific project for the Museo Reina Sofía. The installation unveils a new programme in Space 1, devoted from this point on to projects by artists and film-makers who conduct investigations into the moving image, sound and other mediums in their exhibition forms.
Oliver Laxe’s film-making is situated in a resilient, cross-border territory, where the material and the political live side by side. In HU/هُوَ. Dance as if no one were watching you, this drift is sculpted into a search for the transcendency that arises between dancing bodies, sacred architectures and landscapes subjected to elemental and cosmological forces. As a result, this conversation seeks to explore the relationship the piece bears to the imagery of ancient monotheisms, the resonance of Persian Sufi literature and the role of abstraction as a resistance to literal meaning, as well as looking to analyse the possibilities of the image and the role of music — made here in collaboration with musician David Letellier, who also works under the pseudonym Kangding Ray — in this project.
These inaugural conversations, part of the main working strands of the Museo’s Public Programmes Area, aim to explore in greater depth the exhibition narratives of the shows organised by the Museo from the perspective of artists, curators and specialists.

Francisco López and Barbara Ellison
Thursday, 11 December - 8pm
The third session in the series brings together two international reference points in sound art in one evening — two independent performances which converse through their proximity here. Barbara Ellison opens proceedings with a piece centred on the perceptively ambiguous and the ghostly, where voices, sounds and materials become spectral manifestations.
This is followed by Francisco López, an internationally renowned Spanish sound artist, who presents one of his radical immersions in deep listening, with his work an invitation to submerge oneself in sound matter as a transformative experience.
This double session sets forth an encounter between two artists who, from different perspectives, share the same search: to open ears to territories where sound becomes a poetic force and space of resistance.

Long Live L’Abo! Celluloid and Activism
4, 5, 6 DIC 2025
L’Abominable is a collective film laboratory founded in La Courneuve (Paris, France) in 1996. It came into being in response to the disappearing infrastructures in artisan film-making and to provide artists and film-makers with a self-managed space from which to produce, develop and screen films in analogue formats such as Super 8, 16mm and 35mm. Anchored in this premise, the community promotes aesthetic and political experimentation in analogue film opposite digital hegemony. Over the years, L’Abominable, better known as L’Abo, has accompanied different generations of film-makers, upholding an international movement of independent film practices.
This third segment is structured in three sessions: a lecture on L’Abo given by Pilar Monsell and Camilo Restrepo; a session of short films in 16mm produced in L’Abo; and the feature-length film Une isle, une nuit, made by the Les Pirates des Lentillères collective.

Estrella de Diego Lecture. Holding Your Brain While You Sleep
Wednesday, 3 December 2025 – 7pm
Framed inside the Museo Reina Sofía’s retrospective exhibition devoted to Maruja Mallo, this lecture delivered by Estrella de Diego draws attention to the impact of the artist’s return to Spain after her three-decade exile in Latin America.
Committed to values of progress and renewal in the Second Republic, Mallo was forced into exile to Argentina with the outbreak of the Civil War and would not go back to Spain to settle definitively until 1965 — a return that was, ultimately, a second exile.
Mallo saw out her prolific artistic trajectory with two impactful series: Moradores del vacío (Dwellers of the Void, 1968–1980) and Viajeros del éter (Ether Travelers, 1982), entering her most esoteric period in which she drew inspiration from her “levitational experiences” of crossing the Andes and sailing the Pacific. Her travels, both real and imaginary, became encounters with superhuman dimensions.
In parallel, her public persona gained traction as she became a popular figure and a key representative of the Generation of ‘27 — the other members of which also started returning to Spain.
This lecture is part of the Art and Exile series, which seeks to explore in greater depth one of the defining aspects of Maruja Mallo’s life and work: her experience of exile. An experience which for Mallo was twofold: the time she spent in the Americas and her complex return to Spain.

Juan Uslé. That Ship on the Mountain
Tuesday, 25 November 2025 – 7pm
Ángel Calvo Ulloa, curator of the exhibition Juan Uslé. That Ship on the Mountain, engages in conversation with artist Juan Uslé (Santander, 1954) in the Museo’s Auditorium 400 to explore in greater depth the exhibition discourse of this anthological show spanning four decades of Uslé’s artistic career.
The show casts light on the close relationship Uslé’s work bears to his life experiences, establishing connections between different stages and series which could ostensibly seem distant. Framed in this context, the conversation looks to explore the artist’s personal and professional journey: his memories, experiences of New York, his creative process, conception of painting, and ties with photography and film, and the cohesiveness and versatility that characterise his art. Key aspects for a more in-depth understanding of his artistic sphere.
The conversation, moreover, spotlights the preparatory research process that has given rise to this exhibition to grant a better understanding of the curatorial criteria and decisions that have guided its development.
These inaugural conversations, part of the main working strands of the Museo’s Public Programmes Area, aim to explore in greater depth the exhibition narratives of the shows organised by the Museo from the perspective of artists, curators and specialists.





![Miguel Brieva, ilustración de la novela infantil Manuela y los Cakirukos (Reservoir Books, 2022) [izquierda] y Cibeles no conduzcas, 2023 [derecha]. Cortesía del artista](https://recursos.museoreinasofia.es/styles/small_landscape/public/Actividades/ecologias_del_deseo_utopico.jpg.webp)
![Ángel Alonso, Charbon [Carbón], 1964. Museo Reina Sofía](https://recursos.museoreinasofia.es/styles/small_landscape/public/Actividades/perspectivas_ecoambientales.jpg.webp)